Spróbójmy w zarysie przedstawić i pogrupować rozmaite reakcje na adhortację

amoris.aletitiaPierwszą grupę stanowiłyby świeckie media, przeciętny czytelnik oraz bardziej liberalna część duchowieństwa, nawet na stopniu biskupów i kardynałów. Wszyscy oni widzą w adhortacji poważne otwarcie Kościoła i gotowość na większe zmiany, w tym czasem także wprost możliwość przyjmowania Komunii przez tzw. rozwodników, zgadzając się na to i nie widząc w tym nic złego.

Do drugiej grupy weszłaby większość szczerych katolików, którzy mają tradycyjne i ugruntowane poglądy na małżeństwo i rozumieją, czym jest grzech cudzołóstwa, ale niestety chowają głowę w piasek, nie analizując dokładnie tego, co rzeczywiście jest zapisane w adhortacji, nie wyciągając z tego wniosków lub mając nadzieję, że sprawa przeminie, przycichnie bez większych zmian w Kościele albo nie będzie ich wprost dotyczyć. Może czują, że nie mogą inaczej, może boją się, może nie rozumieją sytuacji, może czekają w zamieszeniu, nie mówiąc, co naprawdę myślą, lub nie wiedząc, jak zareagować; może nie doczytali lub po prostu nakładają na siłę ideologicznie katolickie rozumienie spraw na tekst dokumentu, nie potrafiąc sobie wyobrazić, że dokument mógłby ciążyć ku czemuś innemu lub że mógłby nawet wprost podprowadzać pod grzech i świętokradztwo. Nie widzą, że dokument jest w jednej linii z powszechnie propagowanym odstępstwem od wiary w sprawie Komunii Św. dla tzw. rozwodników żyjących w nowych związkach. Może nawet sami to dopuszczają, ale wprost tego nie mówią.

Trzecią grupę tworzą ci katolicy, którzy czują powagę sytuacji, chcą potraktować tekst na poważnie i widzą w nim wyraźne zagrożenie wiary i praktyki katolickiej. Ich reakcja jest różnorodna, od mniej do bardziej krytycznej.

Przykłady z grupy pierwszej, którą można nazwać liberalną grupą otwarcia bądź przyzwolenia.

Media świeckie:
– CNN: Papież do Kościoła: bardziej przyjmujcie rozwiedzionych katolików, geje i lesbijki (tutaj)
– Time: Franciszek przynagla Kościół do większego otwarcia na rozwiedzionych (tutaj)
– Newsweek polska: Papieski, przełomowy dokument „Amoris Laetitia”: Kochaj i rób co chcesz! (tutaj)

Liberalna część duchowieństwa – przykłady tych, którzy widzą możliwość przyjmowania Komunii przez tzw. rozwodników w nowych związkach.
– kard. Kasper w relacji Tygodnika Powszechnego (tutaj)
– bp Villegas, przewodniczący Episkopatu Filipin (tutaj)

Przeciętny czytelnik czyta: są takie uwarunkowania, że grzech nie jest taki ciężki…

Przykłady z grupy drugiej – grupy katolickiej i zawieszonej, stonowanej w reakcji, nie widzącej problemu lub wprost chwalącej adhortację.

– abp Migliore, bp Miziński i abp Hoser (tutaj)

Przykłady z grupy trzeciej – grupy krytycznej, postawę tej grupy moglibyśmy nazwać szczerą lub przenikliwą.

Voice of the Family: Katolicy nie mogą przyjąć elementów adhortacji apostolskiej, które stanowią zagrożenie dla wiary i rodziny (tutaj)
Roberto de Mattei: Tekst katastrofalny, złudzenie możliwością zastosowania hermeneutyki ciągłości (tutaj)
Antonio Socci: Operacja podwójnej prawdy dla zamaskowania rewolucji (tutaj)

Przewiduję, że grupa druga będzie coraz bardziej klarować w poglądach, dzielić się i przechodzić do grupy pierwszej lub trzeciej.

Wobec braku jawnej deklaracji Franciszka na temat swojej adhortacji jego samego trzeba zaliczyć do grupy pierwszej – ponieważ stwarza ona możliwość grzesznej otwartości i odstępstwa, a w poszczególnych tezach w zakamuflowany sposób sprzeciwia się wierze katolickiej – tym samym nasz blog zalicza się do grupy trzeciej.

Advertisements

9 uwag do wpisu “Spróbójmy w zarysie przedstawić i pogrupować rozmaite reakcje na adhortację

  1. Analizy adhortacji Franciszka będą trwały przez nastepne długie miesiące. Jest ona tak napisana, aby naruszyć kamień wegielny, ale bez siania jeszcze paniki. Jak to tu pisał chyba Lolo, przysłowiowe podgrzewanie żaby. Sprawa jest na tyle niebezpieczna, że każdy w tym tekście znajduje coś dla siebie i uważa, że to jest właśnie o to Franciszkowi chodziło. Czyli Tradycjonaliści biją na alarm, bo widzą otwarte drzwi na oścież dla każdego z możliwych grzechu, aby w sposób praktycznie niezauważalny wkroczyły do kościoła (relatywizm w interpretacji spowiedzi św.) Rozwodnicy przeżywają radość z faktu, że nie będą się różnić od nie-rozwodników i jednakowo przystąpią do stołu pańskiego… Biskupi i kapłani uciekają przed koniecznością konfrontacji strasznej PRAWDY, o tym kim jest Franciszek i wolą powtarzać, że adhortacja nic nie zmienia się, bo dogma jest ta sama i nietknięta !!!! O jakże zdziwią się z czasem. Zaś grupa modernistycznych kapłanów posunęła się tak daleko, że okrzyknęli, że wraz z adhortacją zniknął grzech cudzołóstwa !!!!

    Oto najnowsze uwagii:

    Adhortacja jest REWOLUCYJNĄ ZMIANĄ, KTÓRA JEST SPRZECZNA 2000-LETNIĄ TRADYCJĘ KOŚCIOŁA – http://remnantnewspaper.com/web/index.php?option=com_k2&view=item&id=2451:fr-brian-harrison-on-pope-s-exhortation-revolutionary-change

    Opinie 5-ciu katolickich ekspertów o Adhortacji: http://www.onepeterfive.com/amoris-laeitia-more-catholic-experts-weigh-in/

    Rzym wkroczył w Apostazję http://heresy-hunter.blogspot.ca/2016/04/sound-trumpets-rome-has-apostasized.html

    Wielka Fasada Amoris Laetitia http://www.cfnews.org/page88/files/b44db6481abbc954b82f1eca7d2c87db-567.html

    Lubię to

  2. Trudno nie zgodzić się na taki podział. Jest on wynikiem mało refleksyjnego po skrajenie liberalne rozumienie zasadzek wyłożonych w Adhortacji.
    Obawiam się, że caly dokument jest tak splątany atykatolickimi tezami, że w całości jest do odrzucenia.
    obok ewidentnego.zachecania do lamania czystości, niepokoi mnie ten przymus do udzielania pomocy materialnej potrzebującym, jako rodzaj waruku dobrego usposobienia do przyjęcia Najsw. Eucharystii.
    To taka zakamuflowana teologia wyzwolenia?
    Przypomina mi się jak Judasz ganil użycie olejku nardowego do namaszczenia nóg Zabwicielowi…mial on dużą wartość rynkową i można go było sprzedać.
    Sam Judasz uzasadnial to, że za pieniądze z jego sprzedaży można było wspomóc wielu potrzebujących. Jednak co innego miał na myśli.
    JEZUS Chrystus zareagował: Wpierw Chwala Bogu, a potem niedostatki biednym wszak tych mieć będziecie zawsze.
    Zatem nie ma tu zależności o jakiej mówi w adhortacji F.
    Judasz szukał króla ziemskiego i wykazywał dużo troski o egzystencję w tym swiecie.
    TA ADHORTACJA TAKZE TO CZYNI.
    PRZENOSI AKCENTY Z ZYCIA DUCHOWEGO NA BARDZIEJ ZYCIE EGZYSTENCJALNE W CIELE I SWIECIE, znosząc przy tym praktycznie VI PRZYKAZANIE

    Lubię to

    • To z tym Judaszem to zdarza mi się używać jako argumentu przy dyskusji na temat bogactwa Kościoła. Ale jeśli duchowni pójdą za Franciszkiem to tracę motywację do ich obrony. Będzie ich broniło lewactwo.

      Lubię to

    • Taaak, żona kulegi jest bardzo smakowita. Jestem już w tym wieku, że im młodsza tym bardziej smakowita. Na razie nieco wirtualnie ale przy radosnej tfurczości papy Frankie to kto wie… Zawsze można powymieniać się smakowitościami, a ja jako bezżenny to właściwie mógłbym pójść do kulegi i poprosić by się ulitował nad ubogim – i to też zgodne z linią przewodnią – i nieco użyczył ze swojego dostatku. On w nocy ja w dzień… albo on do 24:00 a następnie ja do 6:00. No, grafik można ułożyć z podziałem na zmiany i wszyscy zadowoleni… Boże ileż papa dał nam możliwości… A jak kulega będzie protestował to mu się przypomni, ze to jest uzasadniony przypadek, w którym 5 przykazanie nie obowiązuje – ma się dzielić z ubogimi czy nie – więc niech nie „podskakuje”. Wreszcie i ja posmakuję scynścio. A baba będzie miała urozmaicenie, ja wypróbowany towar bez defektów a kulega będzie wiedział, że wszystko w dobrych rencach i się nie marnuje. No idem sie porozglądać po kulegach… Ach ten „nasz drogi papież Franciszek”. On to ma eb… Jak on dba o nase scynście. „Nadziwić się nie mogę…”

      Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s